Aspiryna w zapobieganiu nawrotom żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej AD 2

Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa była uważana za niesprowokowaną, kiedy doszło do niej bez żadnego znanego czynnika ryzyka dla tego zdarzenia. Główne kryteria wykluczenia można znaleźć w Dodatku uzupełniającym, dostępnym wraz z pełnym tekstem tego artykułu na stronie. Projekt badania i interwencja
WARFASA była wieloośrodkowym, zainicjowanym przez badacza, randomizowanym, podwójnie zaślepionym badaniem klinicznym. Kwalifikujący się pacjenci byli losowo przydzielani do aspiryny, 100 mg raz na dobę lub placebo przez 2 lata, z możliwością przedłużenia leczenia badanego. Randomizacja nastąpiła w ciągu 2 tygodni po wycofaniu antagonistów witaminy K.
Mierniki rezultatu
Wszystkie podejrzane zdarzenia dotyczące wyników badań zostały ocenione przez centralny, niezależny komitet orzekający, którego członkowie nie byli świadomi zadań grupowych i którzy sprawdzili wyniki obrazowania. Pierwszorzędowym wynikiem skuteczności był objawowy, obiektywnie potwierdzony nawrót żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej, zdefiniowany jako złożenie zakrzepicy żył głębokich lub niezakończonej zgonem lub śmiertelnej zatorowości płucnej.13,14 (Kryteria rozpoznania nawrotu podano w Dodatku uzupełniającym.) Zator płucny została uznana za przyczynę zgonu, jeśli została potwierdzona podczas autopsji lub jeśli poprzedzono ją rozpoznaniem zatorowości płucnej (obiektywnie potwierdzonej w tomografii komputerowej lub skanowaniu płuc) lub zakrzepicy żył głębokich (obiektywnie potwierdzonej na ultrasonografii kompresyjnej) i kiedykolwiek przyczyny nie można przypisać innej diagnozy.15 Zgony zostały sklasyfikowane jako spowodowane zatorowością płucną, krwawieniem lub innymi przyczynami. Wtórne wyniki skuteczności obejmowały: niezakończony zgonem zawał mięśnia sercowego, niestabilną dławicę piersiową, udar, przejściowy atak niedokrwienny, ostre niedokrwienie kończyn dolnych i zgon z dowolnej przyczyny.
Głównym skutkiem bezpieczeństwa było poważne krwawienie. Zdarzenie jawnego krwawienia zdefiniowano jako poważne, jeśli było śmiertelne, wystąpiło w krytycznym miejscu (śródczaszkowe, wewnątrzgałkowe, dooczne, zaotrzewnowe, dostawowe, do osierdzia lub domięśniowo [prowadzące do zespołu przedziału]) lub było związane ze zmniejszeniem poziom hemoglobiny co najmniej 2,0 g na decylitr lub wymaga transfuzji 2 lub więcej jednostek krwi pełnej lub czerwonych krwinek. Klinicznie istotne, mało prawdopodobne krwawienie, zdefiniowane jako jawne krwawienie, które wymagało interwencji medycznej i nie spełniało żadnego z kryteriów poważnego krwawienia, było drugorzędowym wynikiem bezpieczeństwa.
Nadzór i działania następcze
Pacjenci byli ponownie badani co 3 miesiące w pierwszym roku po randomizacji, a następnie co 6 miesięcy. Pacjenci zostali poinstruowani, aby natychmiast zgłosić się do ośrodka badań, jeśli mieli objawy sugerujące nawracającą żylną chorobę zakrzepowo-zatorową lub powikłania krwotoczne
[hasła pokrewne: espumisan przed badaniem usg, dermatolog na nfz białystok, skierowanie do pracowni diagnostycznej ]

Powiązane tematy z artykułem: dermatolog na nfz białystok espumisan przed badaniem usg skierowanie do pracowni diagnostycznej