Aspiryna w zapobieganiu nawrotom żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej

Około 20% pacjentów z niesprowokowaną żylną chorobą zakrzepowo-zatorową ma nawrót w ciągu 2 lat po ustąpieniu doustnej terapii przeciwzakrzepowej. Wydłużenie antykoagulacji zapobiega nawrotom, ale wiąże się ze zwiększonym krwawieniem. Korzyści z aspiryny w zapobieganiu nawrotowej żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej są nieznane. Metody
W tym wieloośrodkowym badaniu z podwójnie ślepą próbą, prowadzonym przez badaczy, pacjenci z pierwotnie niesprowokowaną żylną chorobą zakrzepowo-zatorową, którzy ukończyli 6-18 miesięcy doustnego leczenia przeciwzakrzepowego, zostali losowo przydzieleni do aspiryny, 100 mg na dobę lub placebo przez 2 lata, z możliwość przedłużenia leczenia badawczego. Pierwszorzędowym wynikiem skuteczności był nawrót żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej, a głównym krwawieniem był pierwotny wynik bezpieczeństwa.
Wyniki
Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa pojawiła się u 28 z 205 pacjentów otrzymujących aspirynę iu 43 z 197 pacjentów, którzy otrzymali placebo (6,6% w porównaniu z 11,2% rocznie, współczynnik ryzyka, 0,58, przedział ufności 95% [CI], od 0,36 do 0,93) ( mediana okresu badania, 24,6 miesiąca). Podczas średniego okresu leczenia wynoszącego 23,9 miesiąca u 23 pacjentów przyjmujących aspirynę iu 39 przyjmujących placebo wystąpił nawrót (5,9% w porównaniu z 11,0% rocznie, współczynnik ryzyka 0,55, 95% CI, 0,33 do 0,92). Jeden pacjent w każdej grupie leczonej miał poważny epizod krwawienia. Zdarzenia niepożądane były podobne w obu grupach.
Wnioski
Aspiryna zmniejszała ryzyko nawrotów u pacjentów z niesprowokowaną żylną chorobą zakrzepowo-zatorową, którzy przerwali leczenie przeciwzakrzepowe, bez wyraźnego zwiększenia ryzyka wystąpienia poważnego krwawienia. (Finansowane przez University of Perugia i inne, numer WARFASA ClinicalTrials.gov, NCT00222677.)
Wprowadzenie
Ryzyko nawrotu żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej utrzymuje się przez wiele lat po wycofaniu leczenia przeciwzakrzepowego.1,2 Ryzyko to jest szczególnie wysokie wśród pacjentów z niesprowokowaną żylną chorobą zakrzepowo-zatorową, 2 z których około 20% ma nawrót w ciągu 2 lat po leczeniu antagonistami witaminy K zostało przerwane. 3-6 Przedłużenie leczenia tymi środkami zmniejsza ryzyko nawrotów, ale wiąże się ze zwiększonym ryzykiem krwawienia, a także niedogodnościami i wydatkami związanymi z monitorowaniem laboratoryjnym i dostosowywaniem dawek.7
Rola aspiryny w prewencji pierwotnej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej została oceniona w różnych sytuacjach klinicznych.8-11 W tych badaniach aspiryna wiązała się z redukcją ryzyka w zakresie od 20 do 50%. Potencjalna korzyść z leczenia przeciwpłytkowego we wtórnym zapobieganiu żylnej chorobie zakrzepowo-zatorowej stała się widoczna po wynikach randomizowanego badania z udziałem tylko 39 pacjentów.12.
Celem badania Aspiryna w zapobieganiu nawrotowej chorobie zakrzepowo-zatorowej żylnej (warfaryna i aspirynę [WARFASA]) była ocena klinicznej korzyści stosowania kwasu acetylosalicylowego w zapobieganiu nawrotom po leczeniu antagonistami witaminy K u pacjentów z niesprowokowaną żylną chorobą zakrzepowo-zatorową. .
Pacjenci
Pacjenci w wieku powyżej 18 lat kwalifikowali się do badania, jeśli byli leczeni przez 6 do 18 miesięcy z antagonistami witaminy K (z docelowym międzynarodowym współczynnikiem znormalizowanym [INR] od 2,0 do 3,0) po raz pierwszy, obiektywnie potwierdzonym, objawowym , niesprowokowana proksymalna zakrzepica żył głębokich, zatorowość płucna lub jedno i drugie
[przypisy: bruzda sylwiusza, korona porcelanowa na cyrkonie, dna moczanowa objawy ]

Powiązane tematy z artykułem: bruzda sylwiusza dna moczanowa objawy korona porcelanowa na cyrkonie