Choroba serca w ciąży

Problemy z sercem w ciąży stanowią wyzwanie dla kobiet w ciąży i ich lekarzy. Ze względu na względną rzadkość występowania chorób serca u młodych kobiet większość lekarzy nie zdobywa wystarczającego doświadczenia w leczeniu takich chorób. A ponieważ kobiety w ciąży są zwykle wyłączone z badań klinicznych, skuteczność i bezpieczeństwo większości procedur diagnostycznych i interwencji terapeutycznych nie zostały odpowiednio przetestowane. Dostępne informacje są zatem w większości niepotwierdzone. Przydatny byłby kompleksowy przegląd piśmiennictwa przez klinicystów mających doświadczenie w leczeniu kobiet w ciąży z problemami kardiologicznymi. Redaktorami drugiej edycji Heart Disease in Pregnancy są klinicyści i badacze, którzy poświęcili znaczną część swojej długiej kariery naukowej i leczeniu kobiet w ciąży z problemami kardiologicznymi. Książka zawiera 23 rozdziały, napisane przez redaktorów i ich autorów – 30 innych ekspertów z Ameryki Północnej i Europy. Zaczyna się od opisów fizjologicznych zmian w ciąży i badania sercowo-naczyniowego zdrowej kobiety ciężarnej, a następnie obejmuje wszystkie nabyte i wrodzone choroby sercowo-naczyniowe. Ponadto książka zawiera rozdziały dotyczące nadciśnienia płucnego i zatorowości płucnej, zarządzania porodem i porodem, znieczulenia u pacjentów wysokiego ryzyka z chorobami serca, poradnictwa genetycznego i zaleceń dotyczących antykoncepcji u pacjenta z chorobami serca.
Książka jest ogólnie dobrze napisana i łatwa do odczytania, a wiele rozdziałów zawiera podsumowanie i uwagi, które są praktyczne i łatwe do naśladowania i zapamiętania. Redaktorom i autorom należy pogratulować za stworzenie doskonałej książki, która powinna być niezwykle pomocna dla każdego klinicysty, który jest podważany przez leczenie chorób serca u ciężarnej kobiety.
Uri Elkayam, MD
University of Southern California, Los Angeles, CA 90033
edu
[patrz też: kraniektomia, badania w kierunku cukrzycy, oddział rehabilitacji stacjonarnej ]