Hamowanie plazmy Kallikrein do dziedzicznej profilaktyki obrzęku naczynioruchowego

Dziedziczny obrzęk naczynioruchowy z niedoborem inhibitora C1 charakteryzuje się nawracającymi, nieprzewidywalnymi epizodami spęczania spowodowanymi niekontrolowanym wytwarzaniem kalikreiny w osoczu i nadmiernym uwalnianiem bradykininy wynikającym z rozszczepiania kininogenu o wysokiej masie cząsteczkowej. Lanadelumab (DX-2930) jest nowym inhibitorem kalikreiny, który może potencjalnie zapobiegać dziedzicznemu obrzękowi naczynioruchowemu z niedoborem inhibitora C1. Metody
Przeprowadziliśmy badanie fazy 1b, wieloośrodkowe, z podwójnie ślepą próbą, kontrolowane placebo, z wielokrotnym wznoszeniem. Pacjenci z dziedzicznym obrzękiem naczynioruchowym z niedoborem inhibitora C1 zostali losowo przydzieleni w stosunku 2: 1, aby otrzymać lanadelumab (24 pacjentów) lub placebo (13 pacjentów), w dwóch podaniach w odstępie 14 dni. Pacjenci przypisani do lanadelumabu byli włączeni w kolejne grupy dawek: całkowita dawka 30 mg (4 pacjentów), 100 mg (4 pacjentów), 300 mg (5 pacjentów) lub 400 mg (11 pacjentów). Profil farmakodynamiczny lanadelumabu oceniano na podstawie pomiaru poziomów rozszczepionego kininogenu o wysokiej masie cząsteczkowej w osoczu, a skuteczność oceniano na podstawie odsetka ataków obrzęku naczynioruchowego w trakcie wcześniej określonego okresu (od dnia 8 do dnia 50) w dawce 300 mg i 400 mg. -mg grup w porównaniu z grupą placebo.
Wyniki
Nie doszło do przerwania leczenia z powodu działań niepożądanych, poważnych działań niepożądanych lub zgonów u pacjentów, którzy otrzymywali lanadelumab. Najczęstszymi działaniami niepożądanymi, które wystąpiły podczas leczenia były ataki obrzęku naczynioruchowego, bólu w miejscu wstrzyknięcia i bólu głowy. Obserwowano wzrost proporcjonalny do dawki w osoczu lanadelumabu; średni okres półtrwania w fazie eliminacji wynosił około 2 tygodnie. Lanadelumab w dawce 300 mg lub 400 mg zmniejszał rozszczepianie kininogenu o wysokiej masie cząsteczkowej w osoczu od pacjentów z dziedzicznym obrzękiem naczynioruchowym z niedoborem inhibitora C1 do poziomów zbliżonych do poziomu od pacjentów bez zaburzenia. Od dnia 8 do dnia 50, grupy 300 mg i 400 mg miały odpowiednio 100% i 88% mniej ataków niż grupa placebo. Wszyscy pacjenci w grupie 300 mg i 82% (9 z 11) w grupie 400 mg byli bez ataku, w porównaniu z 27% (3 z 11) w grupie placebo.
Wnioski
W tej małej próbie podanie lanadelumabu pacjentom z dziedzicznym obrzękiem naczynioruchowym z niedoborem inhibitora C1 zmniejszyło rozszczepienie kininogenu o wysokiej masie cząsteczkowej i ataki obrzęku naczynioruchowego. (Finansowany przez Dyax, numer ClinicalTrials.gov, NCT02093923.)
SZYBKIE PODEJŚCIE
Dziedziczna profilaktyka obrzęku naczynioruchowego
02:22
Wrodzony obrzęk naczynioruchowy z niedoborem inhibitora C1 jest rzadką chorobą genetyczną charakteryzującą się nawracającymi epizodami obrzęku, typowo atakującymi tkanki podskórne lub podśluzówkowe rąk i stóp, jamy brzusznej, twarzy, krtani lub układu moczowo-płciowego.1 Obrzęk krtani może być przeżyciem – zagrożenie ze względu na ryzyko uduszenia. Choroba jest spowodowana niedoborem lub dysfunkcją inhibitora C1, kluczowego regulatora kaskad dopełniacza, krzepnięcia i kalikreinu. W dziedzicznym obrzęku naczynioruchowym z niedoborem inhibitora C1 aktywacja kaskady kallikreiny-kininy prowadzi do niekontrolowanego wytwarzania kalikreiny osoczowej, aw konsekwencji do proteolizy kininogenu o wysokiej masie cząsteczkowej