Konserwacja Lenalidomidu po transplantacji komórek macierzystych w szpiczaku mnogim

Chemioterapia wysokodawkowa z autologicznym przeszczepieniem komórek macierzystych jest standardowym leczeniem dla młodych pacjentów ze szpiczakiem mnogim. Choroba resztkowa prawie zawsze występuje po transplantacji i jest odpowiedzialna za nawrót choroby. W tej fazie 3, kontrolowanej placebo, badano skuteczność leczenia podtrzymującego lenalidomidem po transplantacji. Metody
Losowo przydzielono 614 pacjentów w wieku poniżej 65 lat, którzy cierpieli na chorobę bez progresji po transplantacji pierwszego rzutu, do leczenia podtrzymującego lenalidomidem (10 mg na dobę przez pierwsze 3 miesiące, zwiększono do 15 mg, jeśli jest tolerowana) lub placebo do nawrotu. Pierwszorzędowym punktem końcowym był czas przeżycia bez progresji.
Wyniki
Leczenie podtrzymujące lenalidomidem poprawia medianę czasu przeżycia wolnego od progresji (41 miesięcy, w porównaniu z 23 miesiącami w przypadku placebo, współczynnik ryzyka, 0,50; P <0,001). Tę korzyść zaobserwowano we wszystkich podgrupach pacjentów, w tym w oparciu o poziom .2-mikroglobuliny, profil cytogenetyczny i odpowiedź po transplantacji. Przy średnim okresie obserwacji wynoszącym 45 miesięcy ponad 70% pacjentów w obu grupach żyło w wieku 4 lat. Częstość neuropatii obwodowej stopnia 3. lub 4. była podobna w obu grupach. Częstość występowania drugiego nowotworu pierwotnego wynosiła 3,1 na 100 pacjento-lat w grupie lenalidomidu w porównaniu do 1,2 na 100 pacjento-lat w grupie placebo (p = 0,002). Średni czas przeżycia bez zdarzeń (ze zdarzeniami, które obejmowały drugie nowotwory pierwotne) znacznie się poprawił w przypadku lenalidomidu (40 miesięcy, w porównaniu z 23 miesiącami w przypadku placebo; P <0,001).
Wnioski
Utrzymanie lenalidomidu po przeszczepie znacząco przedłużało przeżycie wolne od progresji i bez zdarzeń u pacjentów ze szpiczakiem mnogim. Cztery lata po randomizacji całkowite przeżycie było podobne w obu badanych grupach. (Finansowane przez Program Hospitalier de Recherche Clinique i inne, numer ClinicalTrials.gov, NCT00430365.)
Wprowadzenie
W ostatnim dziesięcioleciu chemioterapia wysokimi dawkami z autologicznym przeszczepieniem komórek macierzystych stała się standardowym sposobem leczenia nowo rozpoznanego szpiczaka u pacjentów w wieku poniżej 65 lat. Jednak mediana czasu trwania odpowiedzi po tej procedurze nie przekracza 3 lat, a niewielu pacjentów pozostaje wolnych od choroby przez ponad 10 lat.1-4
Nawroty spowodowane są niepowodzeniem stosowania chemioterapii o wysokiej dawce w celu wyeluowania wszystkich komórek szpiczaka. Zaproponowano leczenie podtrzymujące w celu kontrolowania proliferacji pozostałych złośliwych komórek po transplantacji. Przez wiele lat stosowano interferon z lub bez glikokortykosteroidów, 1, 2, 5, ale to podejście zostało porzucone ze względu na toksyczność interferonu i negatywne wyniki dużego, randomizowanego badania.6 Talidomid odnowił zainteresowanie terapią podtrzymującą po transplantacji.
[podobne: terapia cranio-sacralna, Upadłość transgraniczna, skręcenie stawu skokowego ]

Powiązane tematy z artykułem: skręcenie stawu skokowego terapia cranio-sacralna Upadłość transgraniczna