Lenalidomid po transplantacji komórek macierzystych w szpiczaku mnogim AD 9

Mediana całkowitego czasu przeżycia wśród pacjentów, którzy wymagali leczenia przed 1996 rokiem wynosiła w przybliżeniu 3 lata. W dobie nowych środków i autologicznego krwiotwórczego przeszczepiania komórek macierzystych mediana całkowitego przeżycia po przeszczepie wynosi blisko 8 lat.23,24 W tym badaniu 85% pacjentów w grupie lenalidomidu i 77% pacjentów w grupie placebo było żyjących w medianie obserwacji trwającej prawie 3 lata. Wprowadzono kilka strategii w celu poprawy odpowiedzi na leczenie podstawowe, ponieważ koreluje to z wynikami. 25-27 Pacjenci ze szpiczakiem mnogim, którzy mają całkowitą remisję po leczeniu podstawowym, wydają się mieć dłuższy czas na progresję, co skutkuje przedłużonym całkowitym przeżyciem, chociaż pacjenci o bardzo dobrej częściowej odpowiedzi (> 90% redukcji białka szpiczaka) może mieć doskonałe wyniki.25 Utrzymanie kontroli choroby bez klinicznie znaczącej progresji i ograniczających dawkę efektów toksycznych, jak również tolerancji dla pacjenta, może również przełożyć się na przedłużone ogólne przetrwanie. Utrzymywanie lenalidomidu może wydłużyć czas do progresji u pacjentów, którzy nie mają pełnej remisji po terapii indukcyjnej i transplantacji, uzyskując w ten sposób wyniki podobne do tych dla pacjentów z całkowitą remisją. Chociaż kryteria odpowiedzi Międzynarodowej Grupy Roboczej Szpiczak nie były stosowane u wszystkich pacjentów w tym badaniu, wyniki są zgodne z wynikami wcześniejszych badań dotyczących odpowiedzi i wyniku.
Diagnostyczne nieprawidłowości cytogenetyczne w szpiczaku mnogim zostały powiązane z wynikami.28 Analiza cytogenetyczna nie była wymagana do włączenia do tego badania; jednak przegląd dostępnych danych jest w toku. Oczekujemy, że ta informacja lepiej określi populacje, które najbardziej skorzystają na terapii podtrzymującej lenalidomidem. Pacjenci z progresją choroby przed 100 dniem po autologicznym transplantacji hematopoetycznych komórek macierzystych (4% pacjentów, którzy byli zarejestrowani w naszym badaniu) nie kwalifikowali się do randomizacji. Nie możemy jednoznacznie stwierdzić, czy schematy indukcji z wieloma lekami mogą przezwyciężyć postępującą chorobę i czy ta grupa pacjentów skorzysta z terapii podtrzymującej po transplantacji.
Terapia konsolidacyjna po terapii indukcyjnej i transplantacji to jedna strategia, która poprawia wyniki. Konsolidacja wydaje się najskuteczniejsza w indukowaniu całkowitej remisji u pacjentów z chorobą resztkową.29,30 Terapia konsolidacyjna jest bardziej intensywna niż terapia podtrzymująca, często z efektami toksycznymi. W badaniu tym utrzymywanie lenalidomidu jako forma długotrwałej terapii w porównaniu z placebo, wydłużyło czas do progresji i zwiększyło całkowity czas przeżycia.
Pomimo wykazanej skuteczności, leczenie podtrzymujące talidomidem jest ograniczone przez neurotoksyczność, przy czym do 75% pacjentów przerywa leczenie podtrzymujące.7-12 Inne badania wykazały, że lenalidomid i bortezomib stosowane jako leczenie podtrzymujące są lepiej tolerowane, z klinicznie znaczącą skutecznością przez długi czas. utrzymanie po autologicznym transplantacji hematopoetycznych komórek macierzystych.31,32 W tym wydaniu czasopisma Attal i wsp. 33 również opisują znacznie wydłużony czas do progresji choroby z leczeniem podtrzymującym lenalidomidem po autologicznym transplantacji hematopoetycznych komórek macierzystych
[podobne: inhibitor korozji, firma zbrojarska, wagi apteczne ]