Randomizowana próba Acyklowiru przez 7 dni lub 21 dni zi bez prednizolonu w leczeniu ostrego opryszczki ad 5

Czas do pierwszego i do całkowitego zaprzestania bólu. Nie stwierdzono znaczących różnic pomiędzy żadną z czterech grup leczenia w czasie do pierwszego lub całkowitego ustania bólu (testem log-rank rozkładu Kaplana-Meiera) (Tabela 4). Obserwowano tendencję do wcześniejszego ustąpienia bólu przy dłuższym przebiegu leczenia acyklowirem (mediana liczby dni w obu 7-dniowych grupach acyklowiru, 147, w obu 21-dniowych grupach acyklowiru, 120) (tabela 4). Odwrotnie, nie zaobserwowano żadnej korzyści w czasie całkowitego zaprzestania bólu przy równoczesnym podawaniu steroidów. Żadna z różnic w charakterystyce bólu (np. Odsetek pacjentów z bólem, intensywnością bólu oraz typem i częstotliwością bólu) odnotowanych pomiędzy grupami podczas ostrej fazy choroby była widoczna w fazie obserwacji.
Dane dotyczące bezpieczeństwa
Tabela 5. Tabela 5. Zdarzenia niepożądane występujące podczas badania. Spośród 400 pacjentów włączonych do badania 64 (16%) zgłosiło co najmniej jedno zdarzenie niepożądane (Tabela 5). Wyższą częstość występowania działań niepożądanych obserwowano u biorców steroidów (38 pacjentów lub 19 procent) niż u biorców samego acyklowiru (26 pacjentów lub 13 procent) (P> 0,1). Ponadto wiele innych działań niepożądanych uznano za związane z badanym lekiem u biorców steroidów niż u pacjentów otrzymujących sam acyklowir (31 vs. 13 zdarzeń).
Trzy zdarzenia niepożądane zarejestrowane podczas badania zostały uznane za poważne. U jednego pacjenta (w 21-dniowej grupie acyklowiru) w 12 dniu rozwinęła się infekcja klatki piersiowej; w drugim (w grupie przyjmującej 21-dniowy acyklowir plus steroid) odoskrzelowe zapalenie płuc rozwinięte w miesiącu 6; a na trzecim (w grupie przyjmującej 21-dniowy acyklowir plus steroid) krwotok rozwinął się kilka tygodni po odstawieniu steroidu. Tylko ostatni z tych zdarzeń został uznany za możliwy do przypisania badanemu lekowi.
Jak można się było spodziewać, więcej zmian w pomiarach laboratoryjnych odnotowano w grupach otrzymujących steroidoterapię; wzrost stężenia hemoglobiny, liczby obwodowo-neutrofilowe, liczba płytek krwi i stężenie mocznika w osoczu były stwierdzone podczas leczenia steroidami, ale powróciły do normy, gdy dawka była zwężona.
Dyskusja
W porównaniu z wynikami uzyskanymi w przypadku półpaśca z 7-dniowym cyklem podawania acyklowiru w dawce doustnej (800 mg pięć razy na dobę), dodatkowe korzyści kliniczne w odniesieniu do wysypki półpaśca nie zostały uzyskane z dodatkowego 14-dniowego leczenia acyklowirem, a jedynie ograniczoną dodatkową korzyść, w postaci początkowo szybszego gojenia, uzyskano przez równoczesne podawanie steroidów.
Istnieje niewiele opublikowanych danych z kontrolowanych badań dotyczących wpływu leczenia steroidowego na wysypkę półpaśca, chociaż dostępne dane są zgodne z tymi uzyskanymi w tym badaniu. W dwóch małych kontrolowanych placebo badaniach 12,14 nie stwierdzono różnic między grupami w odniesieniu do wysypki. W nieco większej próbie (78 pacjentów) porównującej acyklowir z jednoczesną i bez jednoczesnej terapii sterydowej 15 stwierdzono niewielką przewagę sterydów w znacznie krótszym czasie niż pojawienie się pierwszej skorupy
[przypisy: przeglądarka skierowań na leczenie sanatoryjne nfz, endodonta wrocław, asumin skład ]