Randomizowana próba Acyklowiru przez 7 dni lub 21 dni zi bez prednizolonu w leczeniu ostrego opryszczki ad 6

Każda potencjalna korzyść ze sterydów należy jednak rozważyć w świetle zwiększonej liczby zdarzeń niepożądanych, niektórych poważnych, które są związane ze stosowaniem sterydów. Ból jest na ogół najbardziej kłopotliwą cechą półpaśca, a większość z licznych terapii zalecała próbę złagodzenia bólu ostrego i zapobiegania lub łagodzenia długotrwałego bólu. To badanie kliniczne podkreślało dokładne rejestrowanie różnych aspektów bólu związanego z półpaśca. Stwierdzono kilka statystycznie istotnych różnic między grupami leczonymi. Chociaż można się tego spodziewać, biorąc pod uwagę liczne analizy mierzonego bólu, ujawniły się pewne interesujące i spójne trendy.
W ostrej fazie choroby pacjenci otrzymujący minimalne leczenie siedmiu dni leczenia acyklowirem wydawali się radzić sobie z jak najmniejszą skutecznością. Na przykład w dniach 14 i 21 było znacznie więcej pacjentów z bólem w grupach otrzymujących acyklowir przez tylko siedem dni. Ponadto ostry ból był u tych pacjentów bardziej nasilony, a więcej z nich zgłaszało stały ból i ból, które przeszkadzały w śnie. Różnice w zmniejszeniu natężenia bólu między 7 a 21 dniem leczenia acyklowirem były niewielkie i istotne statystycznie tylko w 7 dniu (1 dzień po odstawieniu acyklowiru w grupie otrzymującej 7 dni leczenia acyklowirem). Przyczyna tej różnicy w dniu 7 jest niejasna, ale może odzwierciedlać odbicie ostrego bólu, porównywalnego do tego opisanego u 6 z 17 podobnych pacjentów bezpośrednio po zakończeniu pięciodniowego leczenia z dożylnym acyklowirem [7]. Sterydy znacznie zmniejszyły intensywność ostrego bólu do dnia 14. Może to odzwierciedlać szybsze gojenie się wysypki u biorców steroidów w tym okresie i wydaje się potwierdzać, że ostry ból półpaśca jest co najmniej częściowo spowodowany przez zapalenie wywołane replikacją wirusa w skórze lub w nerwach.
Po rozważeniu wyników obserwacji z miesięcy do 6, dodatkowe korzyści przedłużonej terapii acyklowirem lub jednoczesnego podawania steroidów obserwowane podczas ostrej fazy badania nie były już widoczne. Brak użytecznej korzyści ze stosowania sterydów w dalszej fazie tego badania jest zgodny z wynikami ze Skandynawii15.
W tym badaniu, w którym wszyscy pacjenci otrzymywali co najmniej 7 dni leczenia acyklowirem, średni czas trwania bólu wahał się od 112 do 127 dni, znacznie dłużej niż od 44 do 66 dni odnotowanych w poprzednich badaniach doustnego acyklowiru 8-11. Główna zasadnicza różnica w projekcie pomiędzy tym badaniem i innymi była taka, że tylko pacjenci z co najmniej umiarkowanym bólem byli uznawani za kwalifikujących się. Poprzednie badania włączały pacjentów bez bólu lub łagodnego bólu. Trudno jest wyciągnąć jednoznaczne wnioski z porównań między badaniami, ale może istnieć korelacja między czasem trwania bólu a nasileniem bólu podczas prezentacji. Ta hipoteza gwarantuje dalsze badania w kontrolowanych warunkach klinicznych.
Kiedy rozważa się optymalne leczenie półpaśca, należy wziąć pod uwagę aspekty bezpieczeństwa. Wydaje się, że dłuższe cykle leczenia acyklowirem nie powodują więcej klinicznych skutków ubocznych niż w przypadku krótszych kursów
[przypisy: przeglądarka skierowań na leczenie sanatoryjne nfz, asumin forum, prawo i medycyna czasopismo ]