Randomizowana próba Acyklowiru przez 7 dni lub 21 dni zi bez prednizolonu w leczeniu ostrego opryszczki czesc 4

Żadna z trzech zgonów wśród uczestników badania nie została uznana za związaną z herpes zoster lub z udziałem w badaniu. Progresja wysypki
Tabela 2. Tabela 2. Progresja wysypki. Nie stwierdzono istotnych różnic między grupami terapeutycznymi w teście log-rank w odniesieniu do którejkolwiek z czterech głównych miar progresji wysypki (Tabela 2). Przeprowadzono wiele analiz podgrup dla pacjentów w wieku powyżej 60 lat, pacjentów włączonych do badania w ciągu 48 godzin od wystąpienia wysypki oraz pacjentów zapisanych w ciągu 96 godzin od rozpoczęcia prodromu (tj. Bólu lub zaburzenia czucia w dotkniętym dermatomem przed pojawienie się wysypki); ponownie nie zaobserwowano istotnych różnic między grupami.
Nie było znaczących różnic między grupami leczonymi w odsetku wyleczonych wysypek w dniach 7, 14 i 21, kiedy zastosowano test sumy rang Wilcoxona (dane nie pokazane). Jednakże, gdy grupy terapeutyczne były połączone, znacznie większa część obszaru wysypki u pacjentów otrzymujących steroidy zagoiła się w dniach 7 i 14. W obu przypadkach różnica między wartościami mediany była znacząca (P = 0,02 według skali Wilcoxona). test sumy). Przyspieszone wczesne gojenie wysypki stwierdzone u biorców steroidów nie spowodowało istotnie skrócenia czasu wymaganego do całkowitego wyleczenia (Tabela 2).
Ostry ból związany z pojawieniem się (do dnia 28)
W ostrej fazie choroby odsetek pacjentów z bólem był o 6 do 8 procent niższy w dniach 14, 21 i 28 w grupach otrzymujących 21-dniowy kurs acyklowiru niż w grupach otrzymujących 7-dniowy kurs ( dane nie pokazane); różnice te były znaczące w teście chi-kwadrat w dniu 14 (P = 0,03) i dniu 21 (P = 0,05).
Tabela 3. Tabela 3. Zmiany w linii podstawowej w punktach intensywności bólu. Różnice były również widoczne w zmianach w stosunku do linii podstawowej w średniej punktacji natężenia bólu podczas ostrej fazy choroby (Tabela 3). Pacjenci otrzymujący siedmiodniowy kurs acyklowiru mieli najmniejsze zmniejszenie bólu. Znacząca różnica na korzyść dłuższego przebiegu leczenia acyklowirem była widoczna w dniu 7, dzień po zakończeniu siedmiodniowego schematu acyklowiru (P = 0,02 w teście sumy rang Wilcoxona). Korzyści ze stosowania sterydów były bardziej wyraźne; znaczące różnice stwierdzono w dniach 7 i 14 (P <0,01 dla obu testów sumy rang Wilcoxona). Do dnia 21 zmiany w linii podstawowej w punktach natężenia bólu (i średnich punktach) były porównywalne we wszystkich grupach.
Nic dziwnego, że istnieje związek między intensywnością bólu a zakłócaniem snu. W dniu 7, 61 procent pacjentów z grupy 7-dniowego acyklowiru zgłaszało interferencję ze snem, w porównaniu z 39 do 41 procent w innych grupach (dane nie przedstawione). Kiedy badano dane dotyczące częstotliwości i rodzaju bólu, podobne trendy były ponownie widoczne w ostrej fazie choroby. W dniu 14, 80 procent pacjentów w grupie z 7-dniowym acyklowirem miało ostry lub obolały ból (zamiast nienormalnego odczuwania), a 53 procent miało ciągły ból, w porównaniu z 65 do 67 procentami i 32 do 39 procent z nich w pozostałych grupach.
Długotrwały ból związany z pojawieniem się (do 6 miesiąca)
Tabela 4
[hasła pokrewne: janskie laznie basen, oddział rehabilitacji stacjonarnej, dna moczanowa objawy ]